Thursday, January 19

adakah bahasa kita semakin canggih?

Sebenarnya entri kali ni aku tulis bukan atas tiket sebagai bakal guru bahasa..aku hanya menulis berdasarkan pemerhatian aku...kalau kita lihat sekarang ni bahasa Melayu dalam kalangan masyarakat kita semakin canggih.
Kadang-kadang sampaikan aku sendiri memang susah nak paham apa yang mereka tulis. Singkatan yang digunakan terlalu moden. Aku pun tak terkecuali dalam menggunakan singkatan terutama nak menulis nota, sms, dan facebook. Tapi seingat aku, singkatan yang biasa sahaja kot, contohnya ;
tlong = tolong
mcm = macam
mkn = makan
aku = ak
 dan banyak lagi la................... ; -))

tapi kalau aku baca bahasa singkatan sekarang ni, aku lagi pening kot....ni la contoh bahasa yang aku cakap makin canggih ;

aque = aku
napew = kenapa
skunk = sekarang
idunk = hidung

 dan banyak lagi..................................

aku tak adalah bias dengan singkatan budak-budak sekarang sebab aku pun turut menggunakan singkatan ini dalam kehidupan sehari-hari, cuma aku sedikit terkejut dengan kecanggihan bahasa. Kalau setakat menggunakan tanpa mempengaruhi dalam penulisan rasmi tak menjadi masalah. Tapi janganlah sampaikan bahasa Melayu kita sendiri makin dilupakan.

:: aku sendiri masih berusaha menambah pengetahuan  dalam bahasa Melayu ::

1 comments:

ANA D said...

bhasa jiwa bangsa...:)

Post a Comment